A 2020-as évek legmarkánsabb lakberendezési trendjét Gustaf Westman munkái jelentik, legalábbis a Z generáció számára. A fiatal svéd dizájner alig idősebb náluk, így nem meglepő, hogy az instagramon vált ismertté. Játékos, színes és azonnal felismerhető bútorai villámgyorsan bejárták a közösségi médiát és a világ vezető lakberendezési magazinjait. Elképesztő hype övezi, ezért elég nagy durranás, hogy karácsonyi kollekciót tervezett az IKEA számára.
Nem cseng ismerősen a 32 éves dizájner neve? Pedig a legismertebb darabjával már tuti találkoztál. A Curvy Mirror hozta meg számára a népszerűséget: a vastag, hullámos keretű tükör, amely számos influenszer hálószobájában felbukkant az Instagramon. Innen indult a „curvy design” mára ikonikussá vált hulláma. A lufiszerű tányérok, keretek szintén nagyon jellegzetes Westman-dizájnok.

Skandináv minimalizmus helyett babaház-hangulat
Gustaf Westman svéd építésznek készült, de hamar a bútortervezés felé fordult. A stockholmi székhelyű tervező nem a klasszikus skandináv minimalizmust viszi tovább, hanem éppen ellenkezőleg: szembement vele. Míg a „hygge” korszak a természetes anyagokról, a neutrális színekről és a letisztultságról szól, Westman hullámos, színes és játékos bútoraival teljesen új irányt mutatott. Szinte szemtelenül provokatív az északi tárgykultúrában ez a szín-és formavilág.
Tipikus Westman stílusjegyek
Hullámvonalak mindenütt: tükrök, asztalok, polcok és székek, amelyek játékos, lekerekített formáikkal azonnal felismerhetővé teszik a munkáit.
Pasztell és popszínek: rózsaszín, lila, kék és sárga árnyalatok dominálnak, gyakran monokróm formában.
Gyermekien játékos hangulat: a tárgyak nemcsak bútorok, hanem vidám karakterek is, mosolyt csalnak az arcodra, ha belépsz a szobába.
Masszív megjelenés: vastag, túlméretezett keretek és lábak, amelyek szinte rajzfilmszerűvé teszik a bútordarabokat.
Van helye egy visszafogottabb enteriőrben is
Westman tárgyai erősen karakteresek, ezért elég egyetlen darab, hogy uralja a teret. Egy Curvy Mirror a nappaliban, a hálóban vagy előszobában egyaránt fókuszponttá válik.

Semleges háttérrel működik a legjobban, világos falak és egyszerű bútorok között egy színes, hullámos asztal vagy tükör kiemelkedik, anélkül hogy giccses hatást keltene.
A bevállalósabbak több pasztellszínt is kombinálhatnak, de a fehér, fekete vagz natúr fa változatok a visszafogottabb .
Talán meglepő, de Westman darabjai jól illenek kortárs, eklektikus vagy pop-art hangulatú enteriőrökbe, sót akár egy klasszikusabb skandináv térben is jól működnek „csavarként”.

Miért ennyire népszerű?
A Westman-jelenség egyik kulcsa, hogy pozitív érzelmeket vált ki. A hullámok, a színek és a játékos formák feloldják a hétköznapok szürkeségét, miközben a bútorok mégis funkcionálisak. Az Instagram-generáció számára pedig fotogén, ikonikus darabok, amelyek azonnal felismerhetőek és beazonosíthatóak. Gustaf Westman a kortárs lakberendezés „jókedv-felelőse”: a munkáiban van humor, játékosság és laza önirónia. Egyetlen tükörrel vagy asztallal bármelyik otthon karaktert és frissességet nyerhet – pont annyit, hogy feldobja a hangulatot, anélkül hogy cirkuszi színpadnak tűnne.
Pop-up store-ok világszerte
2023-ban Gustaf Westman újabb mérföldkövet ért el: megnyitotta első nemzetközi pop-up boltját Amszterdamban. A bolt nem csupán bemutatóterem volt, hanem élmény is: a látogatók belépve úgy érezhették, mintha egy színes, hullámos mesevilágba csöppentek volna. A pasztell színekben úszó enteriőr, a monumentális Curvy Mirror installációk és a külön erre az alkalomra készített limitált darabok mind Westman univerzumát idézték. A pop-up store nemcsak a vásárlásról szólt, hanem közösségi találkozóhelyként is működött: dizájnrajongók, influenszerek és szakmabeliek egyaránt felkeresték, hogy személyesen is átélhessék a Westman-élményt. A siker egyértelműen jelezte, hogy a tervező már nemcsak az online térben ikon, hanem a fizikai térben is erős jelenléttel bír. Azóta Miamiban, New Yorkban, Berlinben, Koppenhágában, Párizsban, Lisszabonban és Madridban is nagy sikert aratott ez a kiállítási élményt is adó koncepció.
Karácsony Westman módra
Ha szeretnél Westman-hatást vinni az otthonodba és eredeti darabot szeretnél, mélyebben bele kell nyúlni a pénztárcádba, vagy beérheted valami hasonlóval, hiszen számos márka ült fel erre a hullámos-színes trendre. De most van egy jó hírünk; az IKEA-val történt együttműködés eredményeképpen már a boltokban van a dizájner 12 darabos karácsonyi kollekciója, amit kifejezetten a svéd áruházlánc számára tervezett. Elérhető áron adják, de limitált darabok, néhányat pillanatok alatt elkapkodtak a nyerészkedők és még aznap délelőtt, amikor kikerült az áruházakba, azonnal feldobták a Vintedre, bicskanyitogatóan sokszoros áron. Így a valódi rajongók, akik nem tudtak odamenni nyitásra, lecsúsztak pár vágyott darabról.

Westman a karácsonyi asztalt is saját (forma)világára alakította, újragondolva az ünnepi hagyományokat. Arra ösztönöz, hogy a magunk módján éljük meg, modernebb és befogadóbb módon közelítsük meg, fesztelenebbül és örömteli módon legyünk együtt ilyenkor is. Játékosabb formát ad az ünneplésnek, egy kis csavarral újragondolva azt. A tervező által használt színek és formák jól illenek az IKEA szellemiségéhez, ugyanakkor merész és kifejező stílusa szembemegy a hagyományokkal.
A kollekciót a tervező jellegzetes íves, szoborszerű forma- és karakteres színvilága jellemzi. Az általa tervezett darabok nem korlátozódnak egyetlen alkalomra. A piros és zöld színpaletta egyértelmű tisztelgés a klasszikus stílus előtt, ugyanakkor a rózsaszín és babakék megleghetősen újszerű megvilágításba helyezi a terített asztalt.
„Esélyem nyílt a feje tetejére állítani a hagyományos karácsonyi stílust, és megbolondítani egy kis játékossággal és merészséggel. Az én értelmezésemben ilyen a karácsony – merőben új dizájn egy merőben új generációnak.”
A porceláncsésze a hagyományos „glögg” (azaz forralt bor) számára készült, a csészealj pedig azért túlméretezett, mert a nagymamája süteményeiről őrzött gyerekkori emlékei arra ösztönözték Westmant, hogy a forralt bor mellett bőven hagyjon helyet a sütiknek, kekszeknek is.
A kollekcióban helyet kapott egy tál, amely amelyen takaros rendben sorakozhatnak a húsgolyók. A tervező így tiszteleg az IKEA idén 40 éves híres húsgolyója előtt.
Őszintén szólva én nehezen tudom elképzelni, hogy itthon az ünnepi asztalon találja meg a helyét egy rózsaszín vagy babakék darab, a magyar közízlésen szerintem ez fennakad, de a gyűjtőknek és a rajongóknak irtó klassz lehetőség ilyen áron hozzájutni!
Egyébként én nagyon bírom, hogy az IKEA rendszeresen hoz létre limitált, ikonikus kollaborációkat a világ legismertebb tervezőivel és márkáival, amelyek egyszerre teszik elérhetővé a dizájnt és emelik a lakberendezés élményét. Mindig várom, hogy ki lesz a következő. Összeszedtem, hogy eddig kik voltak:
2015 – Ilse Crawford: SINNERLIG
Az angol dizájner természetes anyagokra és „slow living” szemléletre épülő szériát tervezett, amely a kényelmes, otthonos életérzést helyezte középpontba.
2016 – Walter Van Beirendonck: GLÖDANDE
A belga avantgárd divattervező merész, színes és humoros grafikai mintáival egy extravagáns textilekből és kiegészítőkből álló sorozatot alkotott.
2017 – HAY: YPPERLIG
A dán dizájnmárka modern, letisztult bútoraival és praktikus kiegészítőivel újraértelmezte a skandináv egyszerűséget.
2017 – Katie Eary: SPRIDD
A brit divattervező fesztiválhangulatot idéző, színes mintákkal díszített kollekciója ruhákat, táskákat és lakáskiegészítőket tartalmazott.
2018 – Tom Dixon: DELAKTIG
Az angol sztárdizájner moduláris, személyre szabható kanapérendszerét a vásárlók saját igényeik szerint alakíthatták.
2018 – Piet Hein Eek: INDUSTRIELL
A holland tervező ipari hangulatú bútoraival az újrahasznosítás és a kézművesség esztétikáját hozta el.
2019 – Virgil Abloh (Off-White): MARKERAD
A világhírű streetwear tervező ikonikus darabokat alkotott az IKEA-nak, amelyek egyszerre voltak funkcionálisak és művésziek.
2020 – Byredo (Ben Gorham): OSYNLIG
A svéd parfümház alapítójával készült illatgyertya- és lakásillat-kollekció.
2023 – Marimekko: BASTUA
A finn dizájnmárka a szaunakultúra kellékein jelenítette meg ikonikus mintáit és színeit.
Fotó: IKEA, gustafwestman.com