Gustaf Westman, a kortárs pop-dizájn ikonja tervezte az IKEA karácsonyi kollekcióját

Szerző: Szabó Eszter
2025.10.07.

A 2020-as évek legmarkánsabb lakberendezési trendjét Gustaf Westman munkái jelentik, legalábbis a Z generáció számára. A fiatal svéd dizájner alig idősebb náluk, így nem meglepő, hogy az instagramon vált ismertté. Játékos, színes és azonnal felismerhető bútorai villámgyorsan bejárták a közösségi médiát és a világ vezető lakberendezési magazinjait. Elképesztő hype övezi, ezért elég nagy durranás, hogy karácsonyi kollekciót tervezett az IKEA számára.

Nem cseng ismerősen a 32 éves dizájner neve? Pedig a legismertebb darabjával már tuti találkoztál. A Curvy Mirror hozta meg számára a népszerűséget: a vastag, hullámos keretű tükör, amely számos influenszer hálószobájában felbukkant az Instagramon. Innen indult a „curvy design” mára ikonikussá vált hulláma. A lufiszerű tányérok, keretek szintén nagyon jellegzetes Westman-dizájnok.

Curvy Mirror

 

Skandináv minimalizmus helyett babaház-hangulat

Gustaf Westman svéd építésznek készült, de hamar a bútortervezés felé fordult. A stockholmi székhelyű tervező nem a klasszikus skandináv minimalizmust viszi tovább, hanem éppen ellenkezőleg: szembement vele. Míg a „hygge” korszak a természetes anyagokról, a neutrális színekről és a letisztultságról szól, Westman hullámos, színes és játékos bútoraival teljesen új irányt mutatott. Szinte szemtelenül provokatív az északi tárgykultúrában ez a szín-és formavilág.

Tipikus Westman stílusjegyek

Hullámvonalak mindenütt: tükrök, asztalok, polcok és székek, amelyek játékos, lekerekített formáikkal azonnal felismerhetővé teszik a munkáit.
Pasztell és popszínek: rózsaszín, lila, kék és sárga árnyalatok dominálnak, gyakran monokróm formában.
Gyermekien játékos hangulat: a tárgyak nemcsak bútorok, hanem vidám karakterek is, mosolyt csalnak az arcodra, ha belépsz a szobába.
Masszív megjelenés: vastag, túlméretezett keretek és lábak, amelyek szinte rajzfilmszerűvé teszik a bútordarabokat.

Van helye egy visszafogottabb enteriőrben is

Westman tárgyai erősen karakteresek, ezért elég egyetlen darab, hogy uralja a teret. Egy Curvy Mirror a nappaliban, a hálóban vagy előszobában egyaránt fókuszponttá válik.

Curvy Mirror

Semleges háttérrel működik a legjobban, világos falak és egyszerű bútorok között egy színes, hullámos asztal vagy tükör kiemelkedik, anélkül hogy giccses hatást keltene.

A bevállalósabbak több pasztellszínt is kombinálhatnak, de a fehér, fekete vagz natúr fa változatok a visszafogottabb .

Talán meglepő, de Westman darabjai jól illenek kortárs, eklektikus vagy pop-art hangulatú enteriőrökbe, sót akár egy klasszikusabb skandináv térben is jól működnek „csavarként”.

Curvy Bench

Miért ennyire népszerű?

A Westman-jelenség egyik kulcsa, hogy pozitív érzelmeket vált ki. A hullámok, a színek és a játékos formák feloldják a hétköznapok szürkeségét, miközben a bútorok mégis funkcionálisak. Az Instagram-generáció számára pedig fotogén, ikonikus darabok, amelyek azonnal felismerhetőek és beazonosíthatóak. Gustaf Westman a kortárs lakberendezés „jókedv-felelőse”: a munkáiban van humor, játékosság és laza önirónia. Egyetlen tükörrel vagy asztallal bármelyik otthon karaktert és frissességet nyerhet – pont annyit, hogy feldobja a hangulatot, anélkül hogy cirkuszi színpadnak tűnne.

Pop-up store-ok világszerte

2023-ban Gustaf Westman újabb mérföldkövet ért el: megnyitotta első nemzetközi pop-up boltját Amszterdamban. A bolt nem csupán bemutatóterem volt, hanem élmény is: a látogatók belépve úgy érezhették, mintha egy színes, hullámos mesevilágba csöppentek volna. A pasztell színekben úszó enteriőr, a monumentális Curvy Mirror installációk és a külön erre az alkalomra készített limitált darabok mind Westman univerzumát idézték. A pop-up store nemcsak a vásárlásról szólt, hanem közösségi találkozóhelyként is működött: dizájnrajongók, influenszerek és szakmabeliek egyaránt felkeresték, hogy személyesen is átélhessék a Westman-élményt. A siker egyértelműen jelezte, hogy a tervező már nemcsak az online térben ikon, hanem a fizikai térben is erős jelenléttel bír. Azóta Miamiban, New Yorkban, Berlinben, Koppenhágában, Párizsban, Lisszabonban és Madridban is nagy sikert aratott ez a kiállítási élményt is adó koncepció.

Karácsony Westman módra

Ha szeretnél Westman-hatást vinni az otthonodba és eredeti darabot szeretnél, mélyebben bele kell nyúlni a pénztárcádba, vagy beérheted valami hasonlóval, hiszen számos márka ült fel erre a hullámos-színes trendre. De most van egy jó hírünk; az IKEA-val történt együttműködés eredményeképpen már a boltokban van a dizájner 12 darabos karácsonyi kollekciója, amit kifejezetten a svéd áruházlánc számára tervezett. Elérhető áron adják, de limitált darabok, néhányat pillanatok alatt elkapkodtak a nyerészkedők és még aznap délelőtt, amikor kikerült az áruházakba, azonnal feldobták a Vintedre, bicskanyitogatóan sokszoros áron. Így a valódi rajongók, akik nem tudtak odamenni nyitásra, lecsúsztak pár vágyott darabról.

Westman karácsonyi asztala

Westman a karácsonyi asztalt is saját (forma)világára alakította, újragondolva az ünnepi hagyományokat. Arra ösztönöz, hogy a magunk módján éljük meg, modernebb és befogadóbb módon közelítsük meg, fesztelenebbül és örömteli módon legyünk együtt ilyenkor is. Játékosabb formát ad az ünneplésnek, egy kis csavarral újragondolva azt. A tervező által használt színek és formák jól illenek az IKEA szellemiségéhez, ugyanakkor merész és kifejező stílusa szembemegy a hagyományokkal.

A kollekciót a tervező jellegzetes íves, szoborszerű forma- és karakteres színvilága jellemzi. Az általa tervezett darabok nem korlátozódnak egyetlen alkalomra. A piros és zöld színpaletta egyértelmű tisztelgés a klasszikus stílus előtt, ugyanakkor a rózsaszín és babakék megleghetősen újszerű megvilágításba helyezi a terített asztalt.

„Esélyem nyílt a feje tetejére állítani a hagyományos karácsonyi stílust, és megbolondítani egy kis játékossággal és merészséggel. Az én értelmezésemben ilyen a karácsony – merőben új dizájn egy merőben új generációnak.”

A porceláncsésze a hagyományos „glögg” (azaz forralt bor) számára készült, a csészealj pedig azért túlméretezett, mert a nagymamája süteményeiről őrzött gyerekkori emlékei arra ösztönözték Westmant, hogy a forralt bor mellett bőven hagyjon helyet a sütiknek, kekszeknek is.

A kollekcióban helyet kapott egy tál, amely amelyen takaros rendben sorakozhatnak a húsgolyók. A tervező így tiszteleg az IKEA idén 40 éves híres húsgolyója előtt.

Őszintén szólva én nehezen tudom elképzelni, hogy itthon az ünnepi asztalon találja meg a helyét egy rózsaszín vagy babakék darab, a magyar közízlésen szerintem ez fennakad, de a gyűjtőknek és a rajongóknak irtó klassz lehetőség ilyen áron hozzájutni!

Egyébként én nagyon bírom, hogy az IKEA rendszeresen hoz létre limitált, ikonikus kollaborációkat a világ legismertebb tervezőivel és márkáival, amelyek egyszerre teszik elérhetővé a dizájnt és emelik a lakberendezés élményét. Mindig várom, hogy ki lesz a következő. Összeszedtem, hogy eddig kik voltak:

2015 – Ilse Crawford: SINNERLIG
Az angol dizájner természetes anyagokra és „slow living” szemléletre épülő szériát tervezett, amely a kényelmes, otthonos életérzést helyezte középpontba.

2016 – Walter Van Beirendonck: GLÖDANDE
A belga avantgárd divattervező merész, színes és humoros grafikai mintáival egy extravagáns textilekből és kiegészítőkből álló sorozatot alkotott.

2017 – HAY: YPPERLIG
A dán dizájnmárka modern, letisztult bútoraival és praktikus kiegészítőivel újraértelmezte a skandináv egyszerűséget.

2017 – Katie Eary: SPRIDD
A brit divattervező fesztiválhangulatot idéző, színes mintákkal díszített kollekciója ruhákat, táskákat és lakáskiegészítőket tartalmazott.

2018 – Tom Dixon: DELAKTIG
Az angol sztárdizájner moduláris, személyre szabható kanapérendszerét a vásárlók saját igényeik szerint alakíthatták.

2018 – Piet Hein Eek: INDUSTRIELL
A holland tervező ipari hangulatú bútoraival az újrahasznosítás és a kézművesség esztétikáját hozta el.

2019 – Virgil Abloh (Off-White): MARKERAD
A világhírű streetwear tervező ikonikus darabokat alkotott az IKEA-nak, amelyek egyszerre voltak funkcionálisak és művésziek.

2020 – Byredo (Ben Gorham): OSYNLIG
A svéd parfümház alapítójával készült illatgyertya- és lakásillat-kollekció.

2023 – Marimekko: BASTUA
A finn dizájnmárka a szaunakultúra kellékein jelenítette meg ikonikus mintáit és színeit.

Fotó: IKEA, gustafwestman.com

Hogy ne maradj le!

Inspiráció, gyönyörű otthonok és praktikus tippek!

Iratkozz fel, és “házhoz” viszem a legjobb lakberendezési ötleteket, praktikus tanácsokat és a szebbnél szebb otthonokat!

Nem beszélve a különleges kedvezményekről, amelyek publikusan nem érhetőek el!

Krivarics Ditta
Szabó Eszter

A lakberendezés nem agysebészet, de van benne sok szabály és összefüggés, amiket ha ismersz, akkor egy jól funkcionáló, kényelmes enteriőrt alakíthatsz ki.

Egy életteret, ami stílusos, harmonikus, tükrözi az ott élők személyiségét, és olyan tárgyakkal van megtöltve, amik jó érzéssel töltenek el.

Elérhetőségünk: otthonkommando@gmail.com

Facebook
Pinterest
X
Threads
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Kérem a friss híreket és az exkluzív ajánlatokat!

Hozzájárulok, hogy az Otthonkommandó Kft. az általam megadott adataim kezelje, tájékoztatókat, további információkat és eDM-eket (újdonságok, cikkek, exkluzív ajánlatok) a megadott e-mail címre küldje.