Sikerült eljutnunk a Design Week legjobban várt eseményére, egy Bauhaus magánvillába az ikonikus Napraforgó utcában. A csupán öt napra megnyitott ház nem véletlenül lett az eseménysorozat legnépszerűbb programja. Nem csak mi ábrándoztunk arról régóta, hogy egyszer belülről is megnézhessük valamelyiket…

A II. kerületi utca fogalom a Bauhaus és a modern építészet rajongói számára, nagyon kedvelt séta- és fotózási helyszín, mi is többször jártunk már ott, nem tudjuk megunni. Ez az egyik legkomplexebb, teljes egészében fennmaradt Bauhaus örökség itthon, vezetett séták is szoktak itt lenni, akit érdekel, érdemes figyelni a tematikus sétákat szervező oldalakat. A rövid kis utcában 1931-ben létrejött kísérleti lakótelep 22 házát az akkori építésztársadalom színe-java tervezte, köztük Kozma Lajos, Fischer József, az első magyar olimipiai bajnokként ismert Hajós Alfréd és a Csontváry-hagyaték megmentőjeként elhíresült Gerlóczy Gedeon. (Minden ház kerítésén egy kis táblán fel van tüntetve a tervezője.)


Kívülről is látszik az épületeken, hogy a funkcionalitást középpontba helyező lakóterekben az egyszerűség és a praktikum mellett különösen fontos szerepet kapott a levegő és a fény. A hatalmas ablakokkal rendelkező modern házakat úgy építették meg, hogy minden napszakban körbesüsse a nap. A villatelep egy új, jobb életformát is ígért: a városi ember természet- és saját otthon utáni igényét hivatott jól és akkoriban olcsón kielégíteni. Ma kivételes lehetőség itt élni.

A Napraforgó utca 11. szám alatti villa a prémium dizájnbútorokkal foglalkozó CODE Showroom tulajdonosáé, Mári Andreáé, aki nagyon izgalmas válogatást állított össze a terekben. A korszak dizájnklasszikusai az Iparművészeti Múzeumból, napjaink formatervezésének a csúcsát képviselő bútorok a Code Showroomból (például a Thonet × Jil Sander kapszulakollekciója), a kortárs képzőművészeti alkotások az acb Galériából érkeztek. Az olasz Dedar cég textiljeiből kifejezetten erre a célra készült ruhakollekció Náfrádi Márta munkája, az interaktív textilinstalláció pedig az EJTECH innovatív alkotása.



Bár az ingatlant felújított állapotban vásárolták meg, az új tulajdonos szeretné jobban figyelembe venni és megjeleníteni a Bauhaus eszmeiségét és stílusjegyeit. Ezért az áttervezésre felkérték a RAPA Építészirodát, amelynek a terveit szintén bemutatták ezen az eseményen. A koncepció messze túlmutat a villa autentikus tereinek visszaállításán.





A Dedar Weaving Anni Albers elnevezésű textilkollekciója az idei Milánói Design Hét egyik szenzációja volt, azért különleges, mert az anyagok többségét a Bauhaus weimari iskolájában is tanító legendás művész 1936 és 1974 közötti eredeti tervei alapján szőtték újra. Hogy hogyan lett szövöttanyag-tervező a festőnek készülő Albers, arról itt olvashattok, egy nagyon érdekes cikket. Náfrádi Márta divattervező a Bauhaus formavilágát idézte fel az ezekből a textilekből tervezett öltözékeivel.

A nagy publicitást kapott kollekció egyik ilyen textiljét használta Kárpáti Judit Eszter és Esteban de la Torre is a villában. A EJTECH művészpárosa különleges hang-, textil- és térspecifikus installációkat készít, munkáik Dior reklámban, a Szárnyas Fejvadász 2049 és a Dűne: Második rész filmekben is feltűnnek. Mostani alkotásukban a texturált anyag érintésével, simításával különböző finom hanghatásokat lehet elérni.

Lenyűgöző az az összefogás, ahogy megvalósult ez a sokszoros kollaboráció, jó volt látni a résztvevők lelkesedését, aminek az eredménye ez az egészen különleges atmoszféra, ahol a múzeumi tárgyak, a kortárs dizájn, a képzőművészeti alkotások, a textilek és az öltözékek együtt jelentek meg ebben az eredeti Bauhaus lakótérben.
Aki lemaradt erről az eseményről, annak számára jó hír, hogy Mári Andrea szeretné a felújítás után is megnyitni bizonyos alkalmakkor a villát a nagyközönség előtt, mert az a missziója, hogy közelebb hozza és ilyen módon elérhetővé tegye ebben az autentikus térben a prémium dizájnt és a kortárs művészetet az érdeklődők számára. Mi nagyon kíváncsiak várjuk ezt az újabb lehetőséget!

Fotó: Szabó Eszter, PR